„Băncile te fură”, toți spunem asta, dar cum argumentăm?
Iau un exemplu din de ceea ce mi s-a petrecut recent. Încă din primul an de facultate a trebuit să îmi fac card. Cum știam că urmează să iau bursă de studii din anul al doilea, l-am făcut la BRD pentru că universitatea avea contract cu ei. Cred că totul a fost bine cu cardul, până s-au schimbat comisioanele. Cu toate acestea am păstrat colaborarea cu ei. Vrei servicii, trebuie să plătești, îmi spuneam.
Am terminat cu bursele, am terminat și cu facultatea, dar nu am închis cardul (încă) pentru că în urma unei colaborări, primesc bani pe el de 2-3 ori pe lună. La sfârșitul lunii iulie știam că trebuie să îmi intre niște bănuți. Știam ziua în care urma să se facă tranzacția, așa că a doua zi m-am oprit la un ATM, cel de la Kaufland Nicolina, pentru că era în drum spre noul serviciu. Supriză, banii nu erau. Câteva ore mai târziu, încerc din nou, pe Anastasie Panu (tocmai venisem de la AJOFM); eram sigur că au intrat banii pentru că era trecut de orele amiezii. Așa că dau direct retragere, fără să interoghez înainte. „Fonduri insuficiente”. Mă întorc la noul loc de muncă, iar la sfârșitul programului încerc din nou, la bancomatul de vis-a-vis de intrarea la Carrefour Felicia. Povestea se repetă. Încerc și a doua zi, fără succes. Trimit și un mail colaboratorilor. Aceștia îmi trimit copie după chitanță, au întrebat și la bancă și le-a spus nu doar că banii au intrat, dar și că au fost retrași. Problema se pare că era la mine, la card, la contul meu sau la bancă. Nefiind vorba de o sumă foarte mare, am vrut să mă las păgubaș, dar pentru că a trecut ceva timp de la ultimii bani pe care i-am primit de la vechiul job și mai am de așteptat până sau iau primul salariu la noul job, m-am oprit într-o după-amiază la bancă, să aflu care e problema. Mi s-a spus să completez niște hârtii pentru „aviz refuz la plată”. Apoi alte hârtii pentru un extras de cont și văd tranzacțiile: pe data de 31 iulie, scria că am scos bani de pe card pe Anastasie Panu, ATM care mi-a afișat pe ecran „fonduri insuficiente”. OK, ok….
Credeam că lucrurile s-au rezolvat. NU! Durează până la 30 de zile să se facă refuzul la plată și ți se oprește și un comision pe care domnișoara de la ghișeu nu mi l-a comunicat. Bine, fraților, pentru că ATM-ul vostru are o eroare, tot eu trebuie să plătesc?! Am intrat pe site-ul celor de la BRD, să văd comisioanele, dar nu găsesc nicăieri pe cel de „refuz la plată”. În schimb, pe diverse bloguri și forumuri am văzut că acesta variază. Un alt aspect important: dacă nu semnalezi neregulile în timp util, nu mai ai nici un drept să soliciți refuz la plată, iar bani … banii rămân în conturile băncii. Frumos! Fie taxezi clientul pentru erorile băncii, fie mai adaugi niște bănuți în cont în urma erorilor. Sunt curios ce se întâmplă în intervalul celor 30 de zile, chiar sunt curios pentru că am citit pe site-urile altor bănci că acea taxă de refuz la plată îți este reținută doar în cazul în care cererea este nejustificată.
Încă un lucru, nu înțeleg de ce în subsolul ultimei pagini a extrasului de cont scrie Începând cu 01august2009, extrasele de cont vă sunt puse gratuit, lunar la ghișeu și zilnic prin electronic/internet banking. Consilierul dvs. de clientelă vă stă la dispoziție pentru informații suplimentare, dacă mai jos apare completarea Vă informăm că începând cu 07.10.2013, BRD va actualiza comisioanele pentru persoane fizice: extras de cont / listă operațiuni, interogare sold curent, retrageri de numerar la POS la ghișeu BRD (carduri de debit și credit) și ATM BRD (carduri de debit), la POS/ATM alte bănci din România și străinătate. Lista de Tarife și comisioane actualizată este disponibilă pe site-ul www.brd.ro și la cerere, în agențiile BRD. Chiar nu înțeleg de ce pune întâi nota cu gratuitatea extrasului de cont, când puteau spune simplu că de pe 7 octombrie 2012 se practică noi comisioane. Dar nah, se bazează pe ceea ce se știe: lumea nu citește sau, dacă o face, o face doar parțial.
Pe scurt: colaboratorul îmi reține cei 16% pe venit, banca reține comisioanele pentru care am semnat, dar și comisioane pentru erorile lor sau chiar păstrează banii munciți în cazul în care nu știm de perioada de grație.
BRD-ul si BCR-ul sunt bancile ce trebuie evitat. Comisioane mari si late prosti de genul. Mai bine trimiti un e-mail ca vei scrie articole despre ei daca nu iti rezolva situatia si daca nu iti explica simplu ce si cum. Dupa 10 de astfel de articole stii ce frumos se vor comporta cu tine? 😀
Deocamdată nu le trimit nici un mail, se poate considera șantaj. Aștept să văd ce măsuri iau și pe urmă văd ce fac, eventual găsesc pe alții care au fost țepuiți și fac o colecție de articole pe blog cu țepele trase
Extrasul de cont lunar gratuit inseamna ca e gratuita solicitarea unui singur extras de cont pe luna. De la al doilea in sus trebuie sa platesti comisionul despre care e vorba.
Nu stiu, e ciudat sa platesti pentru a afla ce se intampla cu banii tai. Inteleg sa platesti pentru gestionarea contului, dar … In fine, au trecut mult peste 30 de zile si nu am mai fost contactat de catre cineva de la BRD. Taxa de refuz la plata mi-a fost incasata, dar raspunsul nu l-am mai primit