Cu câteva zile înainte de Crăciun m-am rugat ca în 2016 să falimenteze CFR-ul (să falimenteze în sensul să dispară). Statul niciodată nu are bani. Mai bine mergi pe excedent bugetar decât, Doamne ferește, să investești în infrastructură. Nu sunt bani pentru școli, nu sunt pentru salarii, nu sunt pentru străzi, nu sunt pentru trenuri noi, cum nu sunt nici pentru cercetare sau cultură.
Sibiu-Botoșani, cu escală la Viena
Înainte de Crăciun m-am întrebat cât poți face cu cefereul de la Sibiu la Botoșani? Ce ziceți de 22 de ore? Asta dacă vrei să pleci de dimineață din Sibiu. Pleci din Sibiu la Săvârșin (199 km, 4 ore și 16 minute), o freci 3 ore fără un minut. Apoi pleci de la Săvârșin la Verești (585 km, 13 ore și 4 minute). Aștepți 31 de minute și mergi mai departe de la Verești la Botoșani (44 km, o oră și 13 minute). 828 kilometri! Din cele 22 de ore scazi cele 3 ore și jumătate (transferul). Viteza medie ar fi undeva la vreo 46 km/h (dacă aș pune și transferul în calcul viteza medie ar scădea la vreo 37 km/h).
Cu autocarul (Sibiu-Brașov-Bacău-Botoșani) sunt 480 de kilometri și îi faci în mai puțin de 10 ore. Nu pun la socoteală popasurile, iar viteza medie îmi dă 48 km/h.
Și ne dăm mari că trăim în secolul vitezei.
Există și performanțe
Să nu credeți că sunt rău și văd doar partea negativă. Există două variante (cu trenul) prin care poți să faci mai puțin de 14 ore de la Sibiu la Botoșani (cu tot cu transfer, dar fără inevitabilele întârzieri marca CFR):
- Sibiu-Alba Iulia-Verești-Botoșani: 13 ore și 47 minute
- Sibiu-Vințu de Jos-Suceava-Botoșani: 13 ore și 39 minute
CFR Călători: câteva cifre
În 2014 CFR Călători, societate cu 13.195 salariați a avut cifra de afaceri netă de 2.036.566.942 lei și profit de 69.915.106 lei. Partea proastă e că în 2014 CFR Călători avea datorii de 832.489.218 lei (cam de 12 ori mai mare decât profitul pe 2014). Dacă este să fim optimiști până la capăt să ne uităm și la cifrele pe anul 2013: 13.692 salariați, cifra de afaceri netă: 1.646.920.624 lei, pierderi de 408.435.986 lei (cheltuielile au fost mai mari decât veniturile), dar și datorii de 1.539.435.720. Privind aceste cifre, CFR Călători a avut un an 2014 mult mai bun decât 2013. Dacă s-a păstrat acest trend și în 2015, la începutul lunii februarie, când va fi gata bilanțul pe anul trecut, s-ar putea să avem o surpriză.
Mamutul CFR (alte cifre)
Surioara CFR Marfă a avut în 2014 cifra de afaceri netă de 918.776.831 lei și pierderi de 27.160.577 lei (la datorii de 716.848.788 lei), față de 2013 când cifra de afaceri netă a fost de 922.525.080 lei și pierderi de 262.919.371 lei (la datorii de 632.402.285). Să nu uit: în 2013 CFR Marfă a avut 8.696 de salariați și doar 7.622 salariați în 2014 (în 2009 erau 17.089 salariați la CFR Marfă și 16.589 la CFR Călători). Mi-e groază când mă gândesc că mai există o companie, Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA, cu 22.040 salariați în 2014, 1.065.722.878 lei cifra de afaceri netă, 8.731.586 lei profit pe 2014, dar datorii de 1.699.035.669 lei. La fel cum există Atelierele CFR Grivița (în 2014: 464 angajați, 39.189.757 lei cifra de afaceri netă, 12.490.921 lei pierdere și 12.179.531 datorii) sau Electrificare CFR SA cu 2.570 angajați, 186.451.176 lei cifra de afaceri netă, pierderi de 7.916.648 lei și datorii de 57.117.438 lei.
Cinci companii din mamutul CFR, 46.965 de salariați și datorii de 3.317.670.644 lei.
Bonus:
Recordurile trenurilor din România
Matematica deputaților. O chestiune de bun simț
Fostul Remar are probleme: moldovenii se plâng că trenurile modernizate la Pașcani s-au defectat