Cred că fiecare om se naște antreprenor, doar că unii, odată cu trecerea anilor, își pierd din calitățile antreprenoriale. Unii le redescoperă târziu, alții niciodată. Una dintre cele mai bune (și autentice) cărți pe care le-am citit pe această temă este cea a lui Chris Guillebeau: Startup de 100$ (Reinventează felul în care îți câștigi existența, fă ceea ce-ți place și creează-ți un viitor nou). Spre deosebire de mulți alți antreprenori-scriitori, Chris Guillebeau (aici este blogul lui) pune prea puțin accent în această carte pe succesul lui antreprenoriat, toată atenția îndreptându-se către 100 de mici antreprenori din întreaga lume. Când spun „mici antreprenori” mă refer la cei care au intrat în antreprenoriat pornind de la un hobby sau la întreprinzătorii care au, cum numim noi, IMM-uri. Iar când spun „din întreaga lume” înseamnă că sunt 50 de cazuri din SUA, iar celelalte 50 de cazuri sunt ale întreprinzătorilor din întreaga lume.
Startup de 100$. Primii pași
Las mai jos câteva fragmente din carte (Startup de 100$ a apărut în anul 2013 la editura Publica, în co-lecția de antreprenoriat)
Punctele-cheie ale primului capitol:
- Microafacerile nu sunt o noutate: ele există de la începuturile comerțului. Ce s-a schimbat însă este abilitatea de a testa, lansa și dimensiona proiectul rapid și ieftin.
- Pentru a începe o afacere, ai nevoie de trei lucruri: un produs sau serviciu, un grup de oameni dispuși să plătească pentru el și un mod de a încasa banii. Orice altceva este complet opțional.
- Dacă ești bun la un lucru, probabil te pricepi și la altele. Multe proiecte încep printr-un proces de „transformare a abilităților”, în cadrul căruia îți aplici toate cunoștințele pe un subiect înrudit.
- Lucrul cel mai important: îmbină-ți pasiunea și abilitățile ci ceva ce le este util altora.
Al doilea capitol începe cu un motto din Karl Marx: „Prinde-i unui om un pește și i-l vei putea vinde. Învață-l să pescuiască și vei pierde o oportunitate extraordinară de afacere.”
O afacere sustenabilă este una care crează valoare
Punctele-cheie ale celui de-al doilea capitol:
- Valoarea înseamnă „să-i ajuți pe oameni”. Antreprenorii noștri accidentali au descoperit că afacerile lor au avut succes atunci când s-au concentrat mai presus de orice să livreze valoare.
- Oferă-le oamenilor ceea ce-și doresc cu adevărat, nu doar ceea ce crezi tu că ar trebui să aibă. Dă-le peștele!
- Cu cât poți promova mai mult beneficiul principal al produsului în locul unei liste de caracteristici, cu atât vei profita mai ușor de pe urma ideii tale. De obicei, beneficiile principale au o mai mare legătură cu nevoile emoționale decât cu cele fizice.
- Majoritatea oamenilor vor mai mult din anumite lucruri (bani, dragoste, atenție) și mai puțin din altele (stres, anxietate, datorii). Concentrează-te întotdeauna pe ceea ce poți adăuga sau înlătura pentru a-i îmbunătăți cuiva viața … iar apoi, pregătește-te să fii plătit.
În al treilea capitol găsim schema:
(Pasiune + abilitate) → (problemă + piață) = oportunitate
dar și Lista de verificare cu realitatea
Întrebări pentru tine
- În loc să te ocupi de el doar în timpul liber, ți-ar plăcea să-ți urmezi hobby-ul cel puțin douăzeci de ore pe zi
- Îți place să-i înveți pe alții să aibă același hobby
- Îți plac toate particularitățile hobby-ului tău?
- Ți-ar mai plăcea dacă ar trebui să te ocupi și de latura administrativă a hobby-ului tău
Întrebări pentru piață
- Alți oameni ți-au cerut ajutorul
- Există suficient de mulți oameni dispuși să plătească pentru a câștiga sau a beneficia cumva de pe urma expertizei tale?
- Există alte afaceri care servesc această piață (de obicei, un lucru bun), dar nu la fel cum ai face-o tu
Din punctele-cheie ale celui de-al treilea capitol:
- Multe dintre afacerile de tipul „urmează-ți pasiunea” sunt construite pe ceva legat de ele în mod indirect, nu pe pasiunea sau pe hobby-ul respectiv. Când te gândești la o oportunitate, întreabă-te „Unde este modelul de afacere?”
- Nu orice pasiune sau hobby merită transformate într-o afacere și nu oricine își va dori să aibă o afacere construită pe o pasiune sau pe un hobby.
De la dependențe la independență
Puncte-cheie (Capitolul 4 ce stă sub motto-ul „Biroul este un loc periculos din care să vezi lumea”, John Le Carré)
- În zilele noastre, antreprenorii călători sunt peste tot. Mulți dintre ei construiesc în liniște afaceri importante (cu șase sau mai multe cifre) în timp ce trăiesc în paradis.
- Așa cum nu orice pasiune duce la un bun model de afacere, mulți oameni încep un stil de viață nomad din motive greșite. Cea mai bună întrebare la care poți răspunde e: Ce vrei să faci?
- Sunt multe drumuri care duc către independența de un anumit loc, dar businessul publicării de informații este extrem de profitabil. (Și există mai multe feluri de a publica informații: nu se rezumă totul la e-bookuri).
- Toate au legătură cu lecțiile începute în capitolul 1: descoperă locul de convergență dintre ce îți place să faci și lucru pentru care oameni ar fi dispuși să scoată bani din buzunar, amintește-ți că probabil ești bun la mai multe de un singur lucru și combină pasiunea cu utilitatea pentru a construi o afacere reală – indiferent de unde ajungi să locuiești.
În capitolul 5 (Noile aspecte demografice – toți clienții tăi au ceva în comun, dar asta n-are legătură cu categoriile de școală veche) și care stă sub motto-ul: „Oportunitățile de afaceri sunt ca autobuzele; întotdeauna mai vine unul” (Richard Branson) sunt câteva puncte-cheie din care reținem:
- Cine sunt oamenii tăi? Nu trebuie neapărat să te gândești la ei în tipologii precum vârstă, rasă și sex. În schimb, te poți gândi la ei în termeni de convingeri și valori comune.
- Deseori poți urma un moft, un lucru nebunesc sau o tendință consacrându-te ca autoritate și simplificând ceva pentru alții în legătură cu procesul respectiv, sperând să obții un beneficiu.
- Folosește chestionarele pentru a înțelege consumatorii și potențialii clienți. Cu cât sunt mai specifice, cu atât mai bine. Întreabă: „Care este cel mai important lucru pe care-l pot face pentru tine?”.
Din capitolul 6: „pentru ca un proiect să aibă succes, trebuie să înceapă”, „promovează înainte să produci”. Dintre punctele-cheie amintim:
- „Planifică pe măsură ce înaintezi” pentru a răspunde la nevoile în schimbare ale consumatorilor, dar lansează-ți afacerea cât mai repede posibil, cu o înclinație spre acțiune.
- Prima vânzare de hărți a lui Nick l-a impulsionat mai mult decât cei 50$ pe care i-a încasat. Găsește un mod în care să faci prima vânzare cât mai curând posibil.
- Folosește planul de afaceri de o pagină pentru a-ți concura rapid ideile de afaceri.
- Pentru a evita complicarea lucrurilor, definește-ți misiunea printr-un text de 140 de caractere (cât un status pe Twitter)
Un proiect nu poate fi de succes dacă nu este pus în practică
Chiar dacă Chris Guillebeau afirmă că nu există o rețetă universală și garantată a succesului, că trebuie să cunoști și eșecul pentru a ajunge la ceva bun sau că majoritatea oamenilor sunt făcuți să muncească pentru alții, una dintre cele mai importante „lecții” este că pentru a avea unui proiect de succes, mai întâi trebuie să-l începi (e ceea ce le explică profesorii studenților: prima măsură pe care trebuie să o iei ca să treci un examen este să te prezinți la el).
Chris Guillebeau, Startup de 100$, editura Publica, 2013