Continui aici cu notele de lectură ale cărții lui Chris Guillebeau, Startup de 100$ (Reinventează felul în care îți câștigi existența, fă ceea ce-ți place și creează-ți un viitor nou). Primele concluzii despre care ar trebui să fie primii pași în antreprenoriat le-am notat aici: Cum să începi o afacere cu bani puțini? (1).
Pornind de la modelul „planului de afaceri de o pagină” Chris Guillebeau (C.B.) îndeamnă pe cei care au o idee de afacere să o testeze cu ajutorul celor „Șapte pași pentru testarea instantă a pieței”. Iată, pe scurt, cei șapte pași:
- în primul rând, trebuie să îți pese de produsul pe care vei să îl lansezi, apoi trebuie să existe un număr semnificativ de oameni cărora să le pese de acel produs;
- verifică dimensiunea pieței pe care vrei să te lansezi (piața trebuie să fie suficient de mare);
- produsul trebuie să fie răspunsul unei nevoi de-a oamenilor („Este mai ușor să vinzi cuiva care știe că ar o problemă și este convins că are nevoie de o soluție, decât să convingi pe cineva că are o problemă care trebuie rezolvată”);
- produsul tău trebuie să convingă prin utilitatea lui;
- produsul nu trebuie să fie cel mai ieftin de pe piață, ci trebuie să fie diferit și mai bun decât ceea ce deja există;
- discută ideea cu apropiații tăi și ia în considerare toate sfaturile și ideile (chiar dacă unele par stupide);
- dezvoltă un prototip și oferă-l unui grup (unor cunoscuți) să-l testeze gratuit (primind înapoi feedback și promisiunea confidențialității); ca bonus, grupul se simte implicat și va acționa ca promoter.
Din punctele-cheie ale capitolului 7 O ofertă pe care n-o poți refuza:
- Nu întotdeauna ceea ce doresc oamenii și ceea ce spun că își doresc sunt unul și același lucru, iar tu trebuie să sesizezi diferența;
- Încearcă să legi cumva oferta de beneficiile directe pe care le vor primii cumpărătorii;
- Înainte de a construi o ofertă gândește-te la obiecțiile clienților și răspunde la ele în avans;
- Diferența dintre o ofertă bună și o ofertă minunată este importanța (momentul oportun): de ce ar trebui oamenii să acționeze acum?
Capitolul 8 al cărții este dezvoltat în jurul lansării (produsului / afacerii). Exemplul de lansare recomandat este cel de tip Hollywood (prima dată auzi de el cu mult timp înaintea lansării, apoi apar tot mai multe informații / teasere / trailere, ulterior vezi o mulțime de oameni așezându-se nerăbdători la coadă); nu este de neglijat comunicarea constantă cu eventualii clienți înainte de lansare, la fel cum nu trebuie uitat că produsul trebuie promovat intens și după lansare.
În următorul episod dedicat cărții lui C.B. voi rezuma capitolele dedicate publicității, investițiilor, modalități de a crește afacere și despre cum să eviți falimentul.
Chris Guillebeau, Startup de 100$, editura Publica, 2013