De parcă toată nebunia ce se întâmplă pe la TV, în ziare și mai ales pe site-uri nu era de ajuns, observ goana după exclusivități tembele. La nivel local știam că dacă intru pe bzi.ro la ora cutare voi găsi o știre în exclusivitate, știre care urma să apară după câteva minute, tot cu titlul de exclusiv și pe ziaruldeiasi.ro … sau era deja acolo, tot cu mențiunea de exclusivitate. Și mă amuză rău că de la ei au pornit și cei de la Evenimentul (ziarulevenimentul.ro) în această goană, ba și 7est-ul, ba și site-urile mici și blogurile … toată lumea vrea exclusivitate. Când citesc pe un site că materialul urmează să apară „exclusiv în varianta print” înțeleg că este vorba despre un articol care apare doar în varianta tipărită a publicației. Din cauza aceasta nu înțeleg „exclusivul” de la începutul titlurilor de știri (sau așa zise știri) din online.
De multe ori bătălia dată pe exclusivități este una anormală, ce nu respectă nici o regulă. Iau un caz concret: pe data de 7 iulie a.c., pe site-ul telem.ro, la ora 20.23, apare știrea că „Tramvaiul de lux al RATP a rămas blocat pe podul Alexandru cel Bun”. Știrea era luată de pe site-ul Flacăra Iașului (între timp site-ul flacaraiasului.info nu funcționează). A doua zi, luni, 8 iulie, pe site-ul bzi.ro apare „EXCLUSIV: Situație penibilă! Tramvaiul ultramodern a rămas blocat pe podul Alexandru – FOTO”. Bun, unde-i exclusivitatea? Îi înțeleg pe cei de la bzi care au dat știrea: nu se uită la Flacăra Iașului (nu reprezintă pentru ei o concurență) și nici la TeleM (dușmanii lor practic), ci doar pe Ziarul de Iași (ZdI); dacă ZdI nu a dat nimic, înseamnă că avem noi exclusivitatea – acesta se pare că este principiul celor de la bzi (dar să nu credeți că nu este valabilă și viceversa).
Un alt caz de penibil al exclusivității l-a prezentat Pavel Arcana pe profilul să de Facebook: Fază de râsul curcilor pe sport.ro, televiziunea. După ce a citat digisport.ro pentru transferul lui Voiculeț la CFR de la Pandurii, prezentatorul, căruia nu-i știu numele, vede știrea şi pe prosport.ro, cum altfel, cu „EXCLUSIV” în titlu şi menţionează acest lucru expres. Intră să citească şi vede că în interior scrie că prosport citează tot digisport, televiziunea, deci, nici urmă de exclusiv. Reacţia prezentatorului: „Mda!” Pe motiv că nici el nu înţelege de unde exclusivul.
Pentru mine o știre „exclusivă” nu se referă la un eveniment observabil de multă lume, cazul unui accident: că ajungi primul la accident nu înseamnă că ai și exclusivitate; exclusivitatea este atunci când tu ești singurul din presă care s-a documentat că un înalt funcționar a făcut o avere ilegală profitând de funcția sa („Exclusiv! Primarul x-ulescu din urbea Cutare a încasat 3 milioane de euro din fonduri europene trecând firma sa pe numele cățelului”), când ai acces la documente inaccesibile altora (Cântăreața cheală a fost filmată când se săruta cu bărbatul fără testicule. Vezi imagini în exclusivitate).
Tot săptămâna trecută, când a fost cazul tramvaiului blocat, în presă locală a urlat de exclusivități: unii anunță în exclusivitate că un nebun a încercat să arunce Universitatea în aer; cei care au ratat această exclusivitate au inventat o alta: „Exclusiv! Teroristul de la Cuza a fost arestat”; vin alții din urmă și dau cu „Exclusiv! Atentatorul a fost internat de enșpe ori la Socola”; concurența reacționează: „Exclusiv! Mama teroristului a fost internată la nebuni”, ajungându-se la tot felul de aberații și penibilități că mai aveau puțin și scriau „Exclusiv! Atentatorul a mâncat pate de pui în dimineața atacului”.
Chiar nu ne-am săturat de atâtea exclusivități? Într-o zi poți avea zeci de știri „în exclusivitate”, dar există posibilitate în care tu scrii acea știre, un altul ca tine să facă exact același lucru. E posibil ca mai mulți să vadă un crater de pe o arteră circulată, astfel încât la ora 9.00 dimineața când vezi groapa și vrei să dai o exclusivitate, un altul, care lucrează la un site mai puțin vizibil, să o fi pus de la prima oră a dimineții.
Eu sunt sătul de exclusivități și chiar îmi doresc pe site-urile de știri să primesc știri și informații, nu penibilitățile ce rezultă din goana după senzațional, exclusivitate și a lua fața concurenței.