Contul personal. Începuturile
Am contul de Instagram din aprilie 2016; pe parcursul anului 2016 am avut 6 postări; în 2017 și 2018 mi se părea că petrec prea mult timp pe telefon și am dezactivat multe dintre aplicații, printre care și cea de Instagram – în 2 ani am avut activitate zero, iar în 2019, când am început iar să-l utilizez, crescuse destul de mult numărul de urmăritori. În 2019 am avut doar 3 postări. În 2020 m-am gândit să încep să-l cresc organic, cu mai mult conținut. În ianuarie 2020 am avut 14 postări; în februarie 2020-21 de postări, apoi din martie până în septembrie (aproape) pauză; în toamna lui 2020 mi-am propus să „creez” ceva măcar de 2 ori pe lună. Și am continuat așa până în ianuarie 2022.
Strategia. Primele idei.
În ianuarie 2022 am început să mai folosesc și hashtaguri și să măresc postările la cel puțin două pe săptămână. Contul personal este unul în care postez, cu precădere fotografiile pe care le fac în natură; animalele le fotografiez cu set-ul foto: body Nikon D750 24.3 MP (varianta mai veche, care nu se mai găsește pe piață a Nikon D780)+obiectiv Nikkor 200-500 mm f5/6E ED VR AF-S, pe când cadrele din drumeții cu telefonul. Am început al doilea trimestru al anului 2022 cu minim două postări pe săptămână, mai ales după ce am ajuns la set-up foto de mai sus, plus câteva schimbări în viața profesională. Așa se face că trimestrul trei al anului l-am început cu o primă bornă atinsă: 500 de urmăritori pe cont.
Prima bornă. Experimentul
Sunt puțini 500 de urmăritori, dar trebuie reținut: e un cont personal în care am investit minimul de timp și energie. Cum luna iulie am început cu 500 de urmăritori, am zis să încep să fac experimentele (creșterea numărul de urmăritori, creșterea interacțiunilor).
Cum crește contul de instagram cu 10% în 3 zile
Situația arăta destul de ciudat: avem 193 de postări, 500 de urmăritori și urmăream puțin peste 300 de conturi. Erau multe persoane pe care le cunoșteam de pe Facebook, bloguri și situri, dar nu le urmăream. Și am tot început să dau follow: aproximativ 100 de persoane și pagini noi în 3 zile. Aici intervine surpriza: aproape jumătate dintre ei mi-au devenit urmăritori. Spun aproape jumătate pentru că din cele 50 de persoane sunt câteva care nu se regăsesc în acțiunea de mai sus.
Creșterea interacțiunii/ engagementului
Din aprilie până în iunie, cea mai apreciată fotografie avea 55 de like-uri. Un engagement bun: mai mult de 10% din numărul de urmăritori, având în vedere că pe Facebook, spre exemplu, doar în cazuri excepționale engagement rate trece de 5%. Ultima postare până la scrierea acestui articol este din 29 iunie și are 32 de like-uri.
Până în luna iulie, din varii motive, m-am ferit de story-uri și alte instrumente. Am preferat varianta clasică, de postări. Asta deși urmăream story-urile altora.
De la 10% la 25%
Primul story, o poză cu o pasăre superbă (fluturașul de stâncă) și link către un articol de pe blog unde am scris despre ea. În cele 24 de ore, story-ul a fost văzut de 146 de persoane; 21 dintre ele au reacționat, 10 au dat click pe link.
Al doilea story, a fost format din două poze cu un urs tânăr surprins în Scărița Belioara: 140 de spectatori, 13 au interacționat, 6 au dat click pe link; al treilea story, cu o marmotă din Munții Făgăraș, 139 de spectatori, 15 au interacționat.
Nu am concluzii, dar
nu e niciun secret că de când cu pandemia a explodat consumul video. Fie că vorbim de TikTok, fie că vorbim de podcasturi de pe Youtube sau de streaming online. Sunt ani de zile de când se spune că blogurile sunt moarte; la fel cum sunt ani de zile de când se spune același lucru despre Facebook. Constant apare noi variante de social media, iar publicul migrează în funcție de vârstă și afinități. Am contul de Facebook din 2010 și încă îl folosesc zilnic. Din 2008 am blogul și urmăresc zilnic alte bloguri. Comportamentul în social media în 2022 este total diferit față de 2019 , la fel cum sigur va fi altul în 2024. A fi youtuber sau tiktoker a devenit o meserie; un podcast are mai mulți urmăritori decât un program tv de la o televiziune mare; un influencer poate câștiga cu o singură postare sponsorizată mai mult decât câștigă un român obișnuit într-un an întreg.
Iată și un top, via doads.ro , despre numărul de utilizatori ai rețelelor sociale în România în anul 2022