Crowdfunding-ul, atât de puțin cunoscut la noi, este o rețetă de succes, de câțiva ani, în statele ceva mai dezvoltate. La noi sunt foarte puține proiecte și foarte puține platforme autohtone care să te ajute să strângi bani pentru a-ți vedea visul sau nebunia împlinite.
În contextul intrării Greciei în faliment și ieșirii din spațiul UE, pe Indiegogo, cea mai cunoscută platformă de crowdfunding, a apărut o campanie de strângere a celor 1.6 mld de euro necesari Greciei. Pare o glumă, nu? Eu am dat peste campanie la o zi după ce a fost lansată:
128.014 euro strânși de la 8.095 de persoane. Parcă nu-mi venea să cred. Oamenii au donat pentru salvarea Greciei, urmând să primească, dacă se vor strânge toți banii, vederi cu Alexis Tsipras, brânză feta și măsline, sticluțe de ouzo, sticle de vin grecesc, coș cu produse alimentare grecești sau chiar o vacanță în Grecia (pentru donarea a 5000 de euro). Nimeni nu s-a încumetat să doneze suma maximă, 1 mil de euro pentru care ar primi recunoștința cetățenilor europeni și a celor greci în mod deosebit.
După câteva ore, a căzut site-ul platformei, apoi au fost probleme doar cu pagina campaniei de salvare a Greciei:
În cea de-a doua zi a campaniei, în momentul redactării acestei postări, 33.778 de persoane au donat 550.337 de euro. Asta înseamnă vederi cu Alex Tsipras către 6.038 de persoane (3 euro donați), brânză feta și măsline pentru 2.374 de persoane care au donat câte 6 euro, 3.903 sticle de ouzo pentru cei care au donat câte 10 euro, 1.766 de sticle de vin pentru cei care au donat câte 25 de euro, 354 de coșuri cu produse alimentare grecești pentru cei care au dat câte 160 de euro și o vacanță în Grecie pentru cel care a donat 5.000 de euro.
Banii aceștia nu înseamnă nici 1% din cei necesari Greciei și este greu de crezut că se vor strânge 1.6 mld de euro. Ideea cred că e alta: cetățenii sunt dispuși să ajute. Poate și Grecia ar trebui să se lase ajutată. Oamenii nu au donat doar pentru salvarea Greciei, ci și pentru produsele grecești pe care le primesc drept răsplată. Aici cred că este cheia.
Am scris si eu despre acest lucru pe Facebook, ba chiar am si donat (apropo pana acum s-au strans aproape 100,000 de donatori si peste 1.5 milioane de euro) deoarece cred ca e un mod interesant de a promova campaniile de crowdfunding si de a prezenta o perspectiva „out of box”, dar, totusi, cred ca majoritatea celor care au donat au facut-o constienti fiind ca nu exista nici o sansa ca sa aiba succes si ca vor primi banii inapoi (eu unul stiu sigur ca am contat pe asta cand am „dat” 160 de euro pe un cos cu mancare :P).
Îmi aduc acum aminte de donațiile coreenilor pentru salvarea Coreei de Sud…