Anul trecut, în luna octombrie, scriam despre tramvaiul GT4 modernizat de REMAR Pașcani că stă în depoul RATP din vară și nu a fost scos pe șine decât de două ori: în luna august și în luna septembrie. Între timp, a mai fost scos, s-au făcut poze și teste și iată că a sosit și marele moment: joi, 27 iunie 2013, după orele 12.00, „tramvaiul-minune” a fost prezentat oficial la Iași. Este vorba despre tramvaiul GT4M (modernizat în anul 2012) produs de cei de la ELECTROPUTERE VFU Pașcani (fostul REMAR Pașcani) pe scheletul tramvaiului GT4. Cei de la ELECTROPUTERE Pașcani au precizat, pe escurt: „GT4 a fost produs în 1962 în Maschinenfabrik Esslingen – Stuttgart (Germania), unde a funcționat timp de 35 de ani. La Iași a fost adus în anul 1997 și a transportat călători până în anul 2012, când a fost preluat de ELECTROPUTERE VFU Pașcani pentru Reproiectare și Reconstrucție. Din ianuarie 2013, tramvaiul, devenit GT4M, este pregătit pentru a opera în rețeaua de transport în comun a Iașului”. Bun, din ianuarie este gata, dar abia în iunie este anunțat acest lucru. De ce? Păi cum de ce … În ședința Consiliului Local Iași de joi, 27 iunie 2013 s-a aprobat înființarea SOCIETĂȚII COMPANIA DE TRANSPORT PUBLIC IAȘI S.A. (SCTP Iași), cea care va prelua mare parte din ceea ce înseamnă falimentare RATP Iași.
Îngroparea RATP Iași și inventarea SCTP Iași
Joi, la orele amiezei, în fața Palatului Culturii, oamenii s-au adunat pentru a admira tramvaiul GT4M, dar și unul din cele două tramvaie de epocă deținute la Iași, plus un GT4 desenat în cadrul FIE (îi putem spune tamvaiul Papatram) [later edit: tramvaiul de epoca, cel vechi se numeste Papatram iar vechiul si galbenul GT4 vopsit in cadrul festivalului FIE poarta numele de Günter]. Cu o floare nu se face primăvara, dar măcar se schimbă mirosul. În cadrul conferinței de presă Maricel Ghercă, directorul RATP Iași, a declarat că Iașului îi trebuie măcar 100 de astfel de tramvaie (la GT4M mă refer). De unde? Modernizarea parcului de tramvaie prin fonduri europene: la momentul de față 55% din liniile de tramvai sunt modernizate; cu cât acest procentaj se apropie mai mult de 100%, cu atât cresc șansele să primim banii europeni pentru tramvaie. În cât timp se pot moderniza 100 de tramvaie? Gruia Stoica, președintele Grampet Group (și cel care a înființat Grupul Feroviar Român, noul deținător al CFR Marfă) a afirmat că ELECTROPUTERE VFU Pașcani poate face acest lucru într-un an și jumătate, maxim doi.
Un astfel de tramvai are garanție 24 de luni sau 120.000 de kilometri.
Cu tramvaiul modernizat la Pașcani, astăzi s-au plimbat, din fața Palatului Culturii, până la depoul de la Gară, primarul, prefectul, câțiva consilieri județeni și locali, deputați, alți politicieni, afacerișt, presa și câțiva curioși. Au fost foarte interesante reacțiile ieșenilor care au văzut tramvaiul: fie zâmbeau, fie îl pozau, alții erau nervoși că nu oprește în stații.
De când și unde va circula
Potrivit directorului RATP, tramvaiul ar putea intra în rețeaua de transport public chiar din această săptămână, pe una din rutele modernizate (Canta, Dacia, Alexandru – deci, cel mai probabil, pe ruta 6, Dacia- Târgu Cucu). Problema este că vatmanii nu au fost școlarizați pentru a-l folosi. Să nu ne mirăm, deci, dacă nu îl vedem încă vreo două luni.
De ce s-a optat pentru modernizare și nu pentru cumpărarea de tramvaie noi? Gruia Stoica afirmă că prin modernizare costul unui tramvai este la doar 60% din cel al unuia nou. Cu toate acestea, a promis că în următoare perioadă, la Craiova și Pașcani se va relua producția de locomotive românești … dar și de tramvaie.
Punct forte pentru tramvaiul GT4M: are aer condiționat!
CLICK AICI PENTRU MAI MULTE POZE
In Gdansk (Polonia) sunt tranvai moderne de prin 2009, cu optiunea pentru persoane cu dizabilitati (in carucior). Modelul GT4M are optiune pentru persoane cu dizabilitati, ecran plan cu opriri etc. etc.? Ori doar carcasa e inlocuita?
Poza – http://forum.transira.ro/files/2009_gdansk_img_3473_131.jpg
Răzvan, răspunsul meu e din două bucăți:
– unde să vezi în Iași așa ceva?!
– tramvaiul ăsta (și nu e schimbată doar carcasa) e într-un soi de probe: constructorul așteaptă indicații sau semnalarea neregulilor pentru a face îmbunătățiri pe viitor.
Din câte văd din poză, tramvaiul nu este doar modern, ci și nou. Dar în cazul Iașului….
Cele de aici au ceva ani, vreo 3-4. Oricum nu toate sunt asa. As vrea sa vad asa ceva, daca Iasul chiar doreste sa fie viitoare capitala europeana culturala.
Infrastructura nu are greutate mare la stabilitea titlului de Capitală Culturală Europeană.
Spuneai că cele din Polonia au 3-4 ani. Pentru tramvaiul prezentat mai sus constructorii dau garanție de … 2 ani