Pe principiul: tot ce merge în Occident ar putea funcționa și în România, autoritățile locale sunt la un pas de a implementa un sistem revoluționar pentru transportul public local.
Conform Ziarului de Iași, un proiect realizat la nivelul Catedrei de Motoare și Autovehicule Rutiere de la Facultatea de Mecanică din Iași are șanse să fie implementat în următoarele 3 luni. Asta ar coincide cu îngroparea defunctului RATP (Regia Autonomă de Transport Public) și botezul noului CTP (Compania de Transport Public).
Conform proiectului realizat de un profesor și doi masteranzi, autobuzele nu vor mai avea trasee care să traverseze orașul dintr-un capăt în altul, ci vor fi scurtate până în zona centrală. „Acestea vor fi configurate în jurul unui inel central format din străzile Anastasie Panu, Palat şi Sf. Lazăr.” – oricât aș chinui să îmi imaginez așa ceva, nu reușesc să configurez mental o astfel de schemă.
Toate drumurile duc la Palas
Pe scurt: în loc de 7 trasee de autobuz câte sunt acum, vor fi 10, dar mai scurte, pentru că multe dintre traseele actuale se suprapun pe distanțe mari. Din cele 10 trasee, 8 au punct de plecare / sosire Podu Roș / Moldova Mall. Numai mie îmi miroase că toate drumurile vor duce la Palas?
Trec peste aberațiile legate de cum ar putea fi taxarea: diferențiată, în funcție de lungimea traseului; dacă tot vrei să adopți ceva occidental, adoptă biletul valabil o anumită perioadă de timp – multor persoane care circula cu RATP-ul li se întâmplă destul de des să trebuiască să schimbe 2 mijloace de transport într-un interval de timp mic pentru că nu există legături clar definite între zonele Iașului.
Sufocăm Podu Roș și Târgu Cucu
Apoi: intersecția din Podu Roș este una care dă foarte mari bătăi de cap acum, dar cum va funcționa când va fi tranzitată de 8 trasee de autobuz și mai multe de tramvaie, plus mașinile ieșenilor? Cum pregătești Târgu Cucu pentru a fi capăt de linie pentru 3 linii de autobuz și 9 linii de tramvai? Ce se întâmplă cu toate șantierele de acum: mă refer atât la lucrările de modernizare a căilor de rulare, cât și la proiecte precum Pasajul Mihai Eminescu și Pasarele Octav Băncilă sau traseele nou înființare spre Ciric și Aeroport (să înțeleg că proiectul este realizat pe termen scurt și foarte scurt).
Creștem timpii de așteptare și jucăm alba-neagra cu călătorii
În proiect se vorbește despre eficientizare: cum naiba poți micșora timpul când trebuie să transbordezi oamenii? Tind să cred că proiectul este realizat de oameni care nu au folosit mijloacele de transport în comun, că nu au văzut cum în cursul săptămânii, dimineața, în stația din Podu Roș trec câte 3-4 autobuze arhipline spre Copou în care numai încape picior de om și zeci de persoane rămân în stație așteptând un autobuz ceva mai gol (asta însemnând un autobuz la care să se închidă ușile după ce urcă toți călătorii)
Până una-alta: proiectul de revitalizare al transportului public ieșean mi se pare un proiect didactic foarte interesant, dar fără aplicare în teren.
Ma nu stiu ce sa zic, eu cunosc Iasiul doar in calitate de turist si asta cam odata pe an!